Yanda gördüğünüz kod BlackBerry sayesinde ünlendi (en azından Türkiye’de böyle oldu). Gerçek adı QR olan bu iki boyutlu/matriks barkodlar aslında 1994 yılında bulunmuş ve o zamandan beri Günay Kore ve Japonya’da yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. En yaygın kullanım alanı sanayidir.
QR Code, Quick Response lafının baş harflerinden oluşmaktadır. Normal düz çizgilerden oluşan bir boyutlu barkodların depolama kapasitesi az olduğundan ilk başlarda otomativ sektöründe kullanılmaya başlansada artık bir çok başka iş alanında da QR Barkodlar tercih ediliyor. Örneğin cep telefonunuzun içini açtığınızda mutlaka bir QR barkodu görürsünüz.
QR Barkodları sadece rakam olarak düşünürsek yaklaşık 7000-8000 karakter veriyi depolayabiliyor(veri depolama hakkında buraya bakın). Ancak depolanacak karakter sayısı ve özelliği arttıkça QR Barkod boyutu büyüyor ve barkodu oluşturan siyah modül boyutları ufalıp çoğalıyor. Barkodun köşelerinde bulunan (micro QR kodlarında 1, normal QR kodlarda ise 3 köşede bulunmaktadır) büyük kareler pozisyon algılama görevi yapıyor. Yani bu demek oluyor ki QR kodları okuturken telefonumuzu istediğimiz her açıda tutabiliriz.
Dahası Var :)